Tuesday, 26 November 2013

Kasih Sayang ^^"

"Pantun Kasih Sayang"


Assalamualaikum dan Salam Perpaduan

Aku lahir pada 20 Februari
Curahan kasih mula diberi
Oleh nenek dan ibu sendiri
Tanpa ayah tetap berseri.

Lahir pada hari Jumaat

Hari yang penuh dengan syafaat
Nasihat keluarga terus ku taat
Setiap detik setiap saat.


Ibu ku seorang tanggung keluarga

Kerja seharian penat tak terhingga
Kasih padaku tidak terhingga
Hanya Allah dapat balas jasanya.


Nenek ku sudah tua

Tok Teh tempat aku bermanja
Ilmu agama cukup tersedia
Agar ku jadi insan berguna.


Abang ku seorang lain tiada

Haris Jeffrey itulah nama
Jarak umur kami jauhla juga
Tautan ukhwah tetap dijaga.


Sekarang aku di universiti

Segulung ijazah aku ingini
Bagi membalas jasa diberi
Aku tabah harung onak dan duri.


Langkah aku masih jauh

Akan ku gerak tanpa berlabuh
Kapal ku ini tiada bersauh
Ombak dan badai terus ku rempuh.


Keluargaku tetap yang utama

Intan terpilih tetap bersama
Hati tak sunyi ada irama
Irama merdu selama-lama.



Terima Kasih Ya Allah!


Engkau kurnia rezeki tak terhingga

Bukan sekadar wang dan harta
Kasih sayang keluarga tercinta
Itulah kuasa Yang Maha ESA.



Terima kasih pada semua sahabat yang teguh bersamaku. Tak tersebut nama setiap seorang, tetapi sentiasa semuanya dalam doaku baik kawan mahupun lawan.


Kita manusia huni 1 dunia

Dunia fana sementara sahaja
Walau tak lama kita bersama
Kasih sayang antara kita kekal selamanya.
                                  

Monday, 20 August 2012

kerana kau perempuan! untukmu seorang adik. =)



Syukur atas segala limpah kurnia-MU, atas segala rahmat-MU, atas segala redha-MU… dan atas lindungan-MU kepada seluruh hamba. Tak terucapkan, bagaimana harus digambarkan atas segala nikmat Maha Pencipta.

Ini catatan untuk seorang adik, dan… juga sebenarnya untukmu sekalian adik-adik insan awek-awek. Dalam dunia fana ini you all we all tak boleh lari dari dua perkara. Apa saja yang you all we all lakukan, pasti akan bertemu dengan dua perkara, dua hal. Dua perkara yang berlawanan, dua perkara yang mempunyai impak berlainan, dua perkara yang you all we all mungkin akan pilih salah satu daripadanya.

Namun, ada perkara yang akan datang tanpa dipilih. Hidup lawannya mati! Kenapa you all we all hidup dan kenapa you all we all mati? Hidup kerana-Nya dan mati juga kerana-Nya.

Adik, kerana kau perempuan… hidupmu penuh dengan dugaan – sejak dulu, kini dan mungkin juga selamanya. Aku tahu, sepanjang-panjang jalan penuh derita ini kau asyik bertanya, mengapa dan kenapa kau alami sedemikian rupa. Aku tak ada jawapannya! Hanya Maha Pencipta Maha Mengetahui, dan aku pasti kau tahu akan semua itu.

Adik, kerana kau perempuan… puluhan tahun kau gagah meredah jalan berliku, penuh onak dan duri, disirami caci dan maki, tak lekang dek sepak terajang. Aku cuma simpati, tak mampu untuk kucuci seluruh luka hatimu. Kau kuat bertahan hampir sepanjang usia, namun jangan pula kau kecundang di hujung jalan, lalu membiarkan perjuangan hidupmu selama ini sia-sia. Aku tahu, kau tahu bahawa Tuhan Maha Mengasihi Maha Mengasihani. Namun atas segala derita yang diberikan ini, bukan bermakna tiada lagi kasih sayang untukmu. Memang mungkin kau lihat tiada sesiapa menyayangimu dalam kehidupan sepi ini, tapi aku tahu kasih sayang sentiasa subur dalam hatimu.

Adik, kerana kau perempuan… aku tahu kau kesepian walau kau berdiri di tengah keriuhan. Senyummu entah apa maknanya, gurau-sendamu sukar dibaca… tapi, aku tahu ada sejuta rahsia tersembunyi di sebalik jasadmu. Semalam, kau tersungkur! Tersungkur dek kekuatan yang semakin pudar. Sejuta doa kepada Maha Pengasih lagi Maha Penyayang moga kau bangkit semula.

Adik, kerana kau perempuan, aku tak mahu kau menjadi srikandi kecundang!

Saturday, 18 August 2012

Kisah Nurul yg muntah2 :(



alahai...
asyik muntah jer...tak habis2 muntah aku nih..... bila ntah nak berenti muntah...naik lemau dah badan nih bila muntah tak berhenti satu hari nih..... rasa nak berbaring sebelah sinki pun ada...sebb tak larat nak ulang alik..ulang alik pi kat sinki..... naik sempit dada nih bila makanan dan minuman yang dimakan seperti di pam2 untuk keluar secara paksa..... danplaing pedih bila darah mengambil alih setelah tiada lagi isi perut yang boleh dimuntahkan.... aduyaiiiiiii:_(

niat di hati ni nak masak spegeti hari nih...... tapi akhirnya..spegetti dalam hati jerlah.....jangan kata nak kuar beli spegetti.....nak bawa diri kat sinki pun tak mampu.... ni duk terbaring depan tb jer lah....huhuhuhu:{ 

rasa tak sabar plak nak admit spital..... huhuhu...siyus penat.....tak larat sangat2 dah...bukan nak mengeluh.... tapi mmg siyus!!!! tak mampu dah rasa..... huhuhuhu:((

dah abis saba dah bila org dok kata "sabar lah....." saboooooo dah nih,,,,kalau tak asa mcm nak terjun bangunan pun ada...waaaaaaa (~~') 

nak wat mcmna lagi erk taknak bagi muntah??? ubat yang doktor bagi pun tak jalan..... air penawar dah segala mcm dah rasa..... tapi.....buntu!!!!!!!!!! 

waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa......

"ya Allah jadikan lah daku hamba MU yang tabah untuk menghadapi ujian dan dugaan MU ini tuhan ku......sungguh aku tak mampu,,,,,sungguh aku dah tak daya,,,,,,, jangan Engkau menguji daku lebih dari kemampuan ku tuhan ku......."

Perkara Yang Lelaki Suka Pada Wanita



                                              Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Kali ini ingin Kasih Suci ceritakan beberapa perkara yang buat lelaki suka dan tertarik terhadap wanita. Bagi wanita yang belum berpunya pastikan anda semak perkara di bawah ini.
1.Tubuh menarikBagi wanita yang memiliki tubuh menarik gaya model jagalah  tuduh kalian kerana apabila kamu semakin montel agak susah kamu untuk menarik perhatian lelaki. Walau ada lelaki sukakan wanita bertubuh besar namun ramai yang lebih tertarik pada yang bertubuh cantik tinggi dan langsing persis model.
2.Sentiasa tersenyum saat berbicara- Berbica dan diselangi dengan senyuman manis bisa buat jejaka tertarik hati. Tapi jaga-jaga jangan terlebih senyuman sampaikan anda dianggap kurang siuman.
3.Lemah-lembut-perwatakan lemah lembut gaya wanita melayu terakhir bisa mencairkan hati lelaki. Tapi AWAS kerana lelaki tak suka wanita yang gedik dan mengada-ngada. Lemah lembut dan gedik adalah berbeza tau.
4.Matang-Lelaki tidak suka wanita yang keanak-anakan. Wanita perlu matang dalam percakapan dan tindakannya.
5.Beri sedikit kebebasan-Berilah sedikit kebebasan kepada pasangan agar dia tak rasa dirinya terkongkong. Sesekali jika dia mahu keluar minum bersama rakan-rakan tak salah  jika kamu membenarkan kerana lelaki juga perlu berkawan dan berbual bersama kawan lelaki dia.
6.Belajar memasak-Wanita akan kelihatan ‘cacat’ jika tidak tahu memasak. Walau lelaki tak kisah untuk makan di luar jika pasangannya tak boleh memasak tapi jika wanita pandai memasak itu lebih memberi kredit buat wanita itu.
7.Pendengar setia- Lelaki memerlukan seorang pendengar setia dalam hidup mereka. Jadilah sahabat dan pendengar setia kepada si dia. Walau tak mampu membantu dan memberi nasihat namun mendengar saja sudah cukup membuat dia menghargai kamu

Thursday, 16 August 2012

Halawatu Iman :)

                             Sesungguhnya hanya Allah yg berkuasa menilai keikhlasan hati kita. InsyaAllah kita akn dpt merasai kelazatan halawatul iman itu sendiri.Tenanglah dikau...wahai hati....*muhasabah..

Friday, 3 August 2012

AYAT SUCI AL-QURAN INI JGN BUAT SEKADAR HIASAN...



Ayat ini diturunkan setelah Hijrah.Semasa penurunannya, ianya diiringi oleh beribu-ribu malaikat kerana kebesaran dan kemuliannya. Syaitan dan Iblis juga gempar kerana adanya satu perintang dlm perjuangan mereka. Rasulullah s.a.w. dengan segera memerintahkan Zaid Tsabit menulis dan menyebarkannya.
1) Sesiapa yang membaca ayat Kursi dengan khusyuk setiap kali selepas sembahyang fardhu,setiap pagi dan petang,setiap kali keluar masuk rumah atau hendak musafir,Insyaallah akan terpeliharalah dirinya dari godaan syaitan,kejahatan manusia,binatang buas yang akan memudaratkan dirinya bahkan keluarga,anak-anak,harta bendanya juga akan terpelihara dengan izin Allah s.w.t.
2) Mengikut keterangan dari kitab “Asraarul Mufidah”, sesiapa yang mengamalkan membacanya setiap hari sebanyak 18 kali, maka akan dibukakan dadanya dgn berbagai hikmah,dimurahkan rezekinya,dinaikkan darjatnya dan diberikannya pengaruh sehingga semua orang akan menghormatinya serta terpelihara ia dari segala bencana dengan izin Allah.
3)  Syeikh Abu Abbas ada menerangkan,sesiapa yang membacanya sebanyak 50 kali lalu ditiupkannya pada air hujan kemudian diminumnya,Insyaallah Allah akan memncerdaskan akal fikirannya serta memudahkannya menerima ilmu pengetahuan.
4)  Rasullullah s.a.w bersabda bermaksud:”Sesiapa pulang kerumahnya serta membaca ayat Kursi,Allah hilangkan segala kefakiran didepan matanya”.
5)  Sabda Baginda lagi:”Umatku yang membaca ayat Kursi 12 kali pada pagi Jumaat,kemudian berwuduk dan sembahyang sunat dua rakaat,Allah memeliharanya drp kejahatan syaitan dan kejahatan pembesar”.
6)  Orang yang selalu membaca ayat Kursi dicintai Allah dan dipelihara Allah sebagaimana DIA memelihara Nabi Muhammad.
7)  Mereka yang beramal dengan ayat Kursi akan mendapat pertolongan serta perlindungan Allah daripada gangguan dan hasutan syaitan.
8)  Pengamal ayat Kursi juga, dengan izin Allah,akan terhindar daripada pencerobohan pencuri. Ayat Kursi menjadi benteng yang kuat menyekat pencuri daripada memasuki rumah.
9)  Mengamalkan ayat Kursi juga akan memberikan keselamatan ketika dalam perjalanan.
10) Ayat Kursi yang dibaca dengan khusyuk,Insyaallah,akan menyebabkan syaitan dan jin terbakar.
11) Jika anda berpindah kerumah baru maka pada malam pertama anda menduduki rumah itu,eloklah anda membaca ayat Kuris 100 kali,insyaallah,mudah-mudahan anda sekeluarga terhindar dari gangguan lahir dan batin.
12) Barang siapa yang membaca ayat Kursi apabila berbaring ditempat tidurnya,Allah akan mewakilkan 2 malaikat memeliharanya hingga subuh.
13) Barang siapa yang membaca ayat Kursi diakhir setiap sembahyang fardhu,ia akan berada dlm lindungan Allah hingga sembahyang yang lain.
14) Barang siapa yang membaca ayat Kursi diakhir setiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut,dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur,Allah akan memelihara akan dia keatas rumahnya,rumah jirannya dan ahli rumah-rumah disekitarnya.
15)Barang siapa yang membaca ayat Kursi diakhir tiap-tiap sembahyang Fardhu,Allah akan menganugerahkan dia hati-hati orang yang bersyukur perbuatan2 orang yang benar,pahala nabi2 juga Allah akan melimpahkan padanya rahmat.
16) Barang siapa yang membaca ayat Kursi sebelum keluar rumahnya,maka Allah mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya,mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.
17) Barang siapa yang membaca ayat Kursi diakhir sembahyang , Allah azza wajalla akan mengemdalikan pengambilan rohnya dan ia adalah seperti orang yang berperang bersama nabi Allah sehingga mati syahid.
18) Barang siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika kesempitam,nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya.
*Jangan sekadar dibuat hiasan Ayatul Kursi tetapi diamalkan sebaik-baiknya.Insyaallah!

Saturday, 21 July 2012

Anak soleh dan soleha



Setiap orang tua pasti menginginkan buah hatinya menjadi anak yang soleh dan solehah.
Anak soleh-solehah merupakan harta yang paling berharga bagi orang tua.
Untuk mendapatkan semua itu, tentu harus ada kesungguhan yang tinggi dari orang tua dalam mendidik anak.
Salah satu yang wajib diajarkan kepada anak adalah segala hal tentang al-Quran kerana ia adalah pedoman hidup manusia.
Rasulullah SAW pernah bersabda (yang ertinya):
Didiklah anak-anakmu dengan tiga perkara: mencintai Nabimu; mencintai ahlul baitnya; dan membaca al-Quran kerana orang-orang yang memelihara al-Quran itu berada dalam lindungan singahsana Allah pada hari ketika tidak ada perlindungan selain daripada perlindungan-Nya; mereka beserta para nabi-Nya dan orang-orang suci. - HR ath-Thabrani
Allah SWT berfirman:
Sesungguhnya al-Quran ini memberikan petunjuk kepada jalan yang lebih lurus dan memberikan khabar gembira kepada orang-orang Mukmin yang mengerjakan amal soleh bahawa bagi mereka ada pahala yang besar. - QS al-Isra' (17: 9)
Bila al-Quran sebaiknya diajarkan pada anak? Tentu seawal mungkin.
Semakin awal semakin baik. Akan sangat bagus jika sejak anak dalam kandungan seolah-olah calon anak kita itu sudah terbiasa 'hidup bersama' al-Quran; yakni ketika si ibu yang mengandungnya, rajin membaca al-Quran.
7M Agar Anak Selalu Hidup Bersama al-Quran
01.Mengenalkan
Saat yang paling tepat mengenalkan al-Quran adalah ketika anak sudah mulai tertarik dengan buku. Sayang, banyak orang tua yang lebih suka menyimpan al-Quran di rak almari paling atas.
Sesekali perlihatkanlah al-Quran kepada anak sebelum mereka mengenal buku-buku lain, apalagi buku dengan gambar-gambar yang lebih menarik.
Mengenalkan al-Quran juga boleh dilakukan dengan mengenalkan terlebih dulu huruf-huruf hijaiyah; bukan mengajarinya membaca, tetapi sekadar memperlihatkannya sebelum anak mengenal A, B, C, D.
Tempelkan gambar-gambar tersebut di tempat yang sering dilihat anak; lengkapi dengan gambar dan warna yang menarik.
Dengan sering melihat, anak akan terpancing untuk bertanya lebih lanjut.
Saat itulah kita boleh memperkenalkan huruf-huruf al-Quran.
02.Memperdengarkan
Memperdengarkan ayat-ayat al-Quran boleh dilakukan secara langsung atau dengan memainkan kaset atau CD.
Kalau ada teori yang mengatakan bahwa mendengarkan muzik klasik pada janin dalam kandungan akan meningkatkan kecerdasan, insyaAllah memperdengarkan al-Quran akan jauh lebih baik pengaruhnya bagi bayi.
Apalagi jika ibunya yang membacanya sendiri. Ketika membaca al-Quran, suasana hati dan fikiran ibu akan menjadi lebih khusyuk dan tenang.
Kondisi seperti ini akan sangat membantu perkembangan psikologi janin yang ada dalam kandungan.
Ini kerana, secara teori kondisi psikologi ibu tentu akan sangat berpengaruh pada perkembangan bayi, khususnya perkembangan psikologinya.
Kondisi tertekan pada ibu tentu akan berpengaruh buruk pada kandungannya. Memperdengarkan al-Quran boleh dilakukan bila-bila sahaja dan di mana sahaja; juga tidak mengenal batas usia anak.
Untuk anak-anak yang belum boleh berbicara, insyaAllah lantunan ayat al-Quran itu akan terakam dalam memorinya.
Jangan pelik kalau tiba-tiba si kecil lancar melafazkan surah al-Fatihah, misalnya, begitu dia boleh berbicara.
Untuk anak yang lebih besar, memperdengarkan ayat-ayat al-Quran (surah-surah pendek) kepadanya terbukti memudahkan si anak menghafalkannya.
03.Menghafalkan
Menghafalkan al-Quran boleh dimulai sejak anak lancar berbicara.
Mulailah dengan surah atau ayat yang pendek atau potongan ayat (misalnya fastabiq al-khayrât, hudan li an-nâs, birr al-walidayn, dan sebagainya).
Menghafal boleh dilakukan dengan cara seringkali membacakan ayat-ayat tersebut kepada anak. Jadi latihlah anak untuk menirunya.
Hal ini dilakukan berulang-ulang sampai anak hafal di luar kepala. Masa kanak-kanak adalah masa meniru dan memiliki daya ingat yang luar biasa.
orang tua harus menggunakan kesempatan ini dengan baik jika tidak ingin menyesal kehilangan masa emas (golden age) pada anak.
Supaya anak lebih mudah mengingat, ayat yang sedang dihafal anak boleh juga sering dibaca ketika ayah menjadi imam atau ketika naik kereta dalam perjalanan.
Disamping anak tidak mudah lupa, hal itu juga sebagai usaha membiasakan diri untuk mengisi kesibukan dengan amalan yang bermanfaat.
Nabi SAW bersabda: Demi Zat yang jiwaku ada di tangan-Nya, sesungguhnya hafalan al-Quran itu lebih cepat lepasnya daripada seekor unta pada tambatannya. - HR al-Bukhari dan Muslim
04.Membaca
Siapa saja yang membaca satu huruf dari Kitab Allah maka dia akan mendapat satu kebaikan.Satu kebaikan akan dibalas dengan sepuluh kali lipat.
Aku tidak mengatakan bahawa alif-lam-mim adalah satu huruf. Akan tetapi, alif adalah satu huruf, lam satu huruf, dan mim juga satu huruf. (HR at-Tirmidzi).
Sungguh luar biasa pahala dan kebaikan yang dijanjikan kepada siapa saja yang biasa membaca al-Quran.
Bimbing dan doronglah anak agar terbiasa membaca al-Quran setiap hari walau cuma beberapa ayat.
orang tua penting memberikan contoh.
Jadikanlah membaca al-Quran, terutamanya pada pagi hari usai solat subuh atau usai solat maghrib, sebagai kegiatan rutin dalam keluarga.
Ajaklah anak-anak yang belum boleh membaca untuk bersama-sama mendengar abang-kakaknya yang sedang membaca al-Quran.
orang tua mempunyai kewajipan untuk mengajarkan kaedah-kaedah dan adab membaca al-Quran.
Untuk boleh membaca al-Quran, termasuk mengetahui kaedah-kaedahnya, sekarang ini tidaklah sulit.
Telah banyak metode yang ditawarkan untuk boleh mudah dan cepat membaca.
Ada metode Iqra, Qiroati dan sebagainya.
Metode-metode itu telah terbukti memudahkan ribuan anak-anak bahkan orang tua untuk mahir membaca al-Quran.
Alangkah baiknya membaca al-Quran ini dilakukan secara bersama-sama oleh anak-anak di bawah bimbingan orang tua.
Ketika seorang anak membacayang lain menyemaknya.
Jika anak salah membaca, yang lain boleh membetulkan.
Dengan cara itu, rumah akan selalu dipenuhi dengan bacaan al-Quran sehingga berkat.
05.Menulis
Belajar menulis akan mempermudah anak dalam belajar membaca al-Quran.Ajarkan kepada anak kata-kata tertentu yang mempunyai makna.
Dengan begitu, selain anak boleh menulis, sekaligus anak belajar bahasa Arab.
Mulailah dengan kata-kata pendek.
Misalnya, untuk mengenalkan tiga kata alif, ba, dan dal anak diminta menulis a, ba da (tolong tuliskan Arabnya, ya: a-ba-da) ertinya diam; ba-da-a (yang ini juga) ertinya mulai; dan sebagainya.
Sesekali di rumah, cuba adakan lumba menulis ayat al-Quran.
Berilah hadiah untuk anak yang paling kemas menulis. Jika anak memiliki kemampuan yang lebih dalam menulis huruf al-Quran, mereka boleh diajari lebih lanjut dengan mempelajari seni kaligrafi.
Rangkaian huruf menjadi sukukata yang mengandungi erti bertujuan untuk melatih anak dalam memperkaya kosakata, di samping memberikan kesempatan bagi mereka untuk bertanya tentang setiap kata yang diucapkan serta mengembangkan cita rasa seni mereka.
Jadi, tidak hanya bertujuan mengenalkan huruf al-Quran semata-mata.

06.Mengkaji

Ajaklah anak mula mempelajari isi al-Quran. Ayah boleh memimpinnya setelah solat maghrib atau subuh.
Paling tidak, seminggu sekali pelajaran sekeluarga ini dilakukan.
Tajuk yang diketengahkan boleh jadi tajuk-tajuk yang ingin disampaikan berkaitan dengan perkembangan perilaku anak selama satu minggu atau beberapa hari.
Kajian bersama, dengan merujuk pada satu atau dua ayat al-Quran ini, sekaligus dapat menjadi sarana tawsiyah untuk seluruh anggota keluarga.
Pada waktu yang sama, tajuk yang akan dikaji boleh diserahkan kepada anak-anak.
Adakalanya anak diminta untuk memimpin kajian.
orang tua boleh memberi arahan atau pembetulan jika ada hal-hal yang kurang tepat.
Cara ini sekaligus untuk melatih keberanian anak menyampaikan isi al-Quran.
07.Mengamalkan dan memperjuangkan

Al-Quran tentu bukan hanya untuk dibaca, dihafal dan dikaji.
Justeru yang paling penting adalah diamalkan seluruh isinya dan diperjuangkan agar benar-benar dapat menyinari kehidupan manusia.
Sampaikan kepada anak tentang kewajiban mengamalkan serta memperjuangkan al-Quran dan pahala yang akan diraihnya. InsyaAllah, hal ini akan memotivasikan anak.
Kepada anak juga boleh diceritakan tentang bagaimana para Sahabat dulu yang sangat teguh berpegang pada al-Quran; ceritakan pula bagaimana mereka bersama Rasulullah sepanjang hidupnya berjuang agar al-Quran tegak dalam kehidupan.
There was an error in this gadget